دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس
سرخط خبرها

آیین رونمایی از یادمان «گذر سیاوش از آتش» در جلوخان فردوسی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۲۵۶۸
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
آیین رونمایی از یادمان «گذر سیاوش از آتش» در جلوخان فردوسی برگزار شد
یادمان «گذر سیاوش از آتش» که از داستان‌های معروف شاهنامه فردوسی و روایتگر لحظه خروج سیاوش از آتش است، از مجموعه هشت المان پیش بینی شده برای پیشخوان آرامگاه فردوسی است که در آستانه بهار۱۴۰۱ رو نمایی شد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - آیین رونمایی از یادمان «گذر سیاوش از آتش» اثر هادی ضیاءالدینی با حضور مجید طهوریان  عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار شد. یادمان «گذر سیاوش از آتش» که از داستان‌های معروف شاهنامه فردوسی و روایتگر لحظه خروج سیاوش از آتش است، از مجموعه هشت المان پیش بینی شده برای پیشخوان آرامگاه فردوسی است که در آستانه بهار۱۴۰۱ رو نمایی شد.

توجه ویژه به خطه توس در دستورکار

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در این مراسم با اشاره به اقدامات شورای چهارم و پنجم که احیا و نوسازی خطه توس را از اوایل دهه نود آغاز کردند، گفت: میراث زحمات دوره‌های گذشته امروز به ما رسیده است تا این راه مهم را حسب فرمان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۵ ادامه دهیم.

مجید طهوریان  عسکری با اشاره به شعار «مشهدالرضا (ع)؛ جهان شهر برکت و کرامت» که شعار ششمین دوره شورای اسلامی شهر است، بیان کرد: توجه ویژه به خطه توس از منظر جهان شمولی شهر امام رضا (ع) یکی از مصادیق عملی شدن شعار ما در دوره ششم خواهد بود و من اطمینان می‌دهم که در این دوران چهارساله چندین برابر کار‌هایی که در گذشته در خطه توس انجام شده است، به دست همکاران من صورت گیرد تا نشان دهیم در ذیل سایه توجه به، ولی نعمتمان حضرت رضا (ع)، دومین پایگاهی که در شهر مقدس مشهد با نگاه تمدن سازی مورد توجه زائر، مجاور، فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب قرار خواهد گرفت، خطه توس است. رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس همچنین تأکید کرد: تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی ما توجه به مفاخر و آثار تاریخی را یکی از اصول جدی در نگاه‌های راهبردی خودش می‌داند. از این رو امیدواریم که حضور ما و اقداماتی که مشمول زحمات همکاران من در مجموعه شهرداری مشهد است، رشد و شکوفایی در این حوزه‌ها را رقم بزند.

طهوریان  عسکری با اشاره به همراهی اداره کل میراث فرهنگی، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری برای سرعت گرفتن مسیر توسعه توس، گفت: در مدتی که از دوره شورای ششم می‌گذرد، نگاه و توجه دولت به خطه توس کاملا متفاوت از گذشته شده است، به طوری که در ماه‌های گذشته دست کم در دو نوبت معاونان استاندار برای رسیدگی به مشکلات و بررسی ظرفیت‌های موجود به منطقه توس آمده اند. او با تأکید بر ضرورت توجه همه حوزه‌های تاریخی و میراثی کشور به دیوار تاریخی توس، تصریح کرد: دیوار تاریخی توس در حال ازبین رفتن است و بی شک وزارت میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند آن را احیا کند؛ بنابراین همه ما باید دست به دست هم دهیم تا در سال پیش رو احیای این گنج ماندگار محقق شود.

البته همکاران ما در اداره میراث فرهنگی برای احیای دیوار توس مأموریت گرفته اند و این موضوع به عنوان یکی از بند‌های آیین نامه مصوبات پیشنهادی برای سفر رئیس جمهور به مشهد در نظر گرفته شده است، اما این اتفاق محقق نمی‌شود، مگر آنکه همه ما دست به دست هم دهیم تا مقام عالی وزارت و مجلس ردیف بودجه خاصی برای خطه توس در نظر بگیرند. به گفته او، توس قطعه‌ای در پازل نگاه انقلابی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و همه تلاش شورای ششم بر این خواهد بود که این خطه رونق پیدا کند، به قطب گردشگری بین المللی تبدیل شود و به ثبت جهانی برسد.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس درباره رونمایی از یادمان «گذر سیاوش از آتش» نیز گفت: سیاوش یکی از شخصیت‌های ویژه و خاص شاهنامه است؛ شخصیت مثبت اندیشی که با شیاطین داستانی مبارزه می‌کند. یادمان «گذر سیاوش از آتش» در ادامه سلسله المان‌هایی که از دوره گذشته شورای اسلامی شهر پیش بینی شده بود، رونمایی شد.

او ابراز امیدواری کرد که در پایان دوره ششم از ابتدای بولوار شاهنامه تا آرامگاه فردوسی اتفاقات ویژه‌ای رقم بخورد و مجموعه‌هایی ازجمله باغ مفاخر، پردیس فردوسی و مجموعه ورزشی شهدای چهاربرج که در پشت آرامگاه فردوسی پیش بینی شده است، بهره برداری شوند.

به گفته طهوریان  عسکری، کلنگ ساخت مجموعه ۱۲ هزار مترمربعی شهدای چهاربرج در عید فطر سال آینده بر زمین می‌خورد و درنهایت تا دو سال به پایان می‌رسد.

ضرورت حفظ میراثی گران بها

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی واجتماعی شهرداری مشهد، نیز در این مراسم گفت: میراث گران بهایی به ما رسیده است که حفظ آن نیاز به تلاش و همیاری شهروندان دارد. او با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که برای توسعه توس در نظر گرفته شده است، بیان کرد: هنر‌های گوناگونی مانند شعر، نقاشی و نقالی و... می‌تواند به ما کمک کند که این مجموعه را به عنوان یک مجموعه گردشگری برای شهر مشهد برای آیندگان به میراث بگذاریم.

بهزاد چوپانکاره، رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد، نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با شهرآرا گفت: «گذر سیاوش از آتش» ششمین اثر از مجموعه آثار در مسیر حماسه در جلوخان فردوسی نصب می‌شود و دو اثر دیگر هم قرار است در سال آینده رونمایی شوند. به گفته چوپانکاره ارتفاع این اثر تقریبا شش متر و روی پایه سنگی است؛ اثری که در مسیر حماسه بین مجسمه رستم وسهراب و دقیقی توسی قرار گرفته و روایت لحظه خروج سیاوش از آتش در شاهنامه است.

برای دیدن عکس‌ها در اندازه بزرگ‌تر روی آن‌ها کلیک کنید


جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد با آثار متنوع هنری به استقبال نوروز ۱۴۰۱ می‌رود


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->